Metinler ve Gerceklik
Tiyatroda Göndericiler
Bir tiyatro oyununun kişileri söyleşimde yüksek sesle düşündükleri ve konuştukları için sanki yapıttan bağımsız bir yaşamları vardır. Aslında bu kişiler izleyiciler için konuşurlar. Bu da açık biçimde kendi kendine konuşmalarda ortaya çıkar.
Metin kurgular, yaşandığı zaman ile yazıldığı zaman arasında fark vardır. Metinlerde dilsel gerçeklik ölçülebilir. Asıl gerçeklik, konuşma esnasında yakalanır. Metin kurgusal bir gerçeklik verir, tiyatro da.
İletişim tam anlamıyla gerçekleşirse dilsel gerçeklik oluşur.
Çizgi Romanlar
Çizgi romanlarda çok sayıda konuşucu yer alır. Çerçeveler ve biçimleriyle konuşma balonları çizgi romanlara özel anlatım yollarıdır.
İmge, durumsal gönderge işlevi görür. Ancak yazar, imgenin çok anlamlılığını metin aracılığıyla azaltma yoluna gider. Dilsel kod ve estetik kod (resim, sayfa düzeni) dışında çizgi roman harflerin biçim, özel göstergeler gibi grafik kodları kullanırlar.
Sonuç:
İletişimin kurulabilmesi için yazarın okuru göz önüne alması gerekir. Bir kullanım kılavuzu yazıyorsa burada kesinlik, kısalık ve açıklık egemendir. Tek anlamlı kesin göndergeler kullanmak zorundadır. Popüler bir gazete için yazıyorsa yazısı hem basit hem açık hem de oyuna dayalı olacaktır.
*Yazdığım yazı tarafıma aittir. İzinsiz kullanılması durumunda yasal işlem başlatılacaktır.
*Yazdığım yazı tarafıma aittir. İzinsiz kullanılması durumunda yasal işlem başlatılacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder